onsdag den 18. februar 2009

Forår - bare kom. Vi er klar!


Man kan ikke komme for tidligt igang med planlægning af køkkenhaven. Jeg er næsten færdig. Jeg har også købt frø, leder i øjeblikket efter forlængerledning der er lang nok til, at jeg kan trække min hårtørrer ud i have for at tø jord op. For i øjeblikket ser haven sådan her ud.....


I drivhuset gror en stor vinranke, der plejer at give så mange vindruer, at vi kun når at få spist en brøkdel. Resten får fuglene på kompostbunken. Men til sommer skal der være både "Isis Candy" og "German Striped". Jow jow. Hvilket er fagsprog for henholdsvis gul cherrytomat og gul/orange/grøn bøftomat. Udenfor drivhuset skal der gro blandede hestebønner og radiser "Pink beauty". Det lyder til at være fint nok til os. Frøene har jeg købt på Camilla Plums hjemmeside (uha pas på der). Desuden skal der være krydderurter, ærter og jordbær. I forvejen gror der hindbær, solbær, kirsebær, stikkelsbær (hvad man så end bruger dem til) og rababer. Jeg kan bare ikke vente. Overvejer at tage navneforandring til Camilla Bum, kaste garnet op i noget turban-agtigt tørklæde og leve af mit økologiske planterige.

4 kommentarer:

  1. Jeg fristes til at tænke på den engelske serie- Fint skal det være- med alle de fine fagbetegnelser og Camilla Plum frø. Det er der vist lidt prestige i herhjemme på samme måde som fru Hyacinhts håndmalede porcelæn. Men det er dejligt med gode frø og spændende grønsager.
    Du behøver nu ikke at bruge elektricitet for at varme i haven. Et bundt aviser og lidt plastik kan såmænd gøre det. Fordi vi får kartoffelskimmel meget tidligt her hvert år har vi gjort os til vane at lægge plastik ud den 1. marts og købe læggekartofler den 15. februar og lægge dem til spiring og allerede 1. april lægger vi kartofler under plastik bliver det for koldt kommer der et bundt aviser med ind under plastikken. Når de så er oppe får de buer af gamle elektrikerrør, hvor plastikken hviler på og først når al chance for frost er overstået så fjernes buer og plastik. På den måde kan du få jordvarmen til at holde jorden optøet. De valske bønner kan forresten såes vældigt tidligt modsat andre bønner.

    SvarSlet
  2. Åh Camilla - jeg er så vild med dig! :)
    Glæder mig til kold rosé i oasen til sommer...

    SvarSlet
  3. Karin G. - Hyachint det er mig! Men jeg skal altså også lige op til den lokale planteskole, og købe lidt almindelige slavegrøntsager til at fylde hullerne ud med ;-) Tak for tippet med plastic, det må prøves.

    Mette T. - jeg er også vild med dig. Rose...du kan få en håndbajer!

    SvarSlet
  4. Flott,nå minnet du oss på at vi kan begynne å så...... Tipper du har en nydelig stor hage.

    SvarSlet