mandag den 7. september 2009

Hobby & håndarbejdsmesse i Viborg

Der var frygtindgydende mange mennesker, da jeg i fredags besøgte Hobby og Håndarbejdsmessen i Viborg. Der var patchwork, garn, havenisser, trædrejning, æblehoveddukker, perler og mange andre mere eller mindre uimodståelige hobbyrelaterede ting. Jeg faldt for et stort glas med vintage lærredsknapper til bare 1,- stykket. Det blev til en god håndfuld. Jeg har jo næsten ingen knapper på lager.......he he. Hvis man nu lige får en god idé på en søndag, så er det jo træls at stå og mangle.
Jeg måtte også lige omkring min gamle højskole "Skals Håndarbejdshøjskole"s stand, hvor Björg sad og nød en herlig ostemad. Det betød dog ikke, at hun ikke havde tid til en lille sludder. Højskolen har 50 års jubilæum i år, og har i den anledning udgivet en bog om skolen og dens historie. Et rigtig samleobjekt for tidligere elever. Jeg sprang i hvert fald lige på den.

Bogen er smuk, æstetisk og ren i stilen. Den har indfanget hele Skals' sjæl og stemning af æstetik, naturlige materialer, gennemtænkt design, ro, fællesskab og rigtig god tid.
Johannes V. Jensen sagde "Hvad hånden former er åndens spor". Det er den stemning der hersker i Skals - og i bogen. Den ro savner jeg. Jeg må tilbage til Skals på et af de kortere kurser....engang når børnene er flyttet hjemmefra.

Billeder fra bogen. Det sjove er, at jeg faktisk har indkøbt det blomstrede stof på skoene nederst til venstre, via mit nuværende job i Stof & Stil. Så på en måde har jeg, her 13 år senere, sat mit spor på Skals Håndarbejdsskole igen.
Posted by Picasa

3 kommentarer:

  1. Glæder mig til at se bogen "live"...når du kan undvære den en dags tid om et par uger.

    SvarSlet
  2. Jeg købte bogen for et stykke tid siden og er helt og aldeles vild med den. Jeg elsker håndarbejsskolen (og så er det jo også min by) og synes ligesom du, at bogen skildrer skolen på en smuk og saglig måde.

    Det er en bog man kan læse igen og igen (og så er den perfekt til gave til en håndarbejds interesseret norsk ven, der skal vide lidt om området.) :))

    SvarSlet
  3. Karen - du skal nok få lov at savle i den.

    Ulla - ja, jeg har faktisk også tænkt på bogen som den perfekte gaveidé til en håndarbejdsinteresseret.

    SvarSlet