søndag den 4. oktober 2009

Lav selv kvaster

Jeg ikke kan få tørklæder nok. Jeg har en hel hylde med tørklæder i mit klædeskab.....altså de tørklæder jeg bruger meget. De andre ligger i kasser rundt omkring og venter på et evt. comeback. Jeg har netop lavet et nyt. Kæmpe stort - 120 x 120 cm med uldne kvaster.

Der er 16 kvaster på tørklædet. De er lavet rundt om et DVD cover (Teletubbies) og udført i Baby Wool, som er superwashbehandlet, så tørklædet kan gå i vaskemaskinen.
Kvasterne bliver holdt sammen med en tackling. Da jeg i sidste uge underviste kunderne i Stof & Stil i Roskilde i at lave armbånd, opdagede jeg, at der ikke var mange der kendte til hvordan man laver en tackling. Derfor har jeg lavet en lille "Sådan laver du en tackling" guide. Håber den inspirerer til at være kreativ.

I dette tilfælde er det en kvast der skal "tackles". Men tacklinger kan bruges til at afslutte rigtig mange andre ting med.

Klip et passende stykke garn. Her er brugt ca. 25 cm. Lav en løkke, med en kort og en lang ende. Den korte ende skal være ca. 5 cm.

Vikel den lange ende rundt om kvasten i retning imod løkken. Det er vigtigt at man vikler så stramt man kan. Så holder taklingen bedre.

Når tacklingen er tilpas lang, stikkes enden på garnet igennem løkken.


Træk løkken til....

....og træk knuden ind under tacklingen. Træk godt i begge garnender for at stramme tacklingen.

Klip til slut begge garnender af helt tæt på tacklingen. Jo strammere tacklingen er lavet, dets bedre holder den. Tip: Blankt og glat garn holder ikke så godt som f.eks. uldgarn.

God fornøjelse.

8 kommentarer:

  1. Super sejt Camilla. Der lærte jeg lige hvad det hed....

    Super instruktion.

    Karen

    SvarSlet
  2. Tak for tippet, det har jeg tit manglet og jeg viste ikke hvad det hed ;-)

    SvarSlet
  3. Anede ikke, hvad det hed. Men det gør jeg også. Iøvrigt er det ret fedt dit tørkælde. Det er det samme stof, jeg har sat på mit vendesjal med møtrikker.
    God dag;0)

    SvarSlet
  4. Sejt tørklæde. God instruktion til kvasterne..

    SvarSlet
  5. Karen - Tak :-)

    Helle - velbekom :-)

    Birgitte - Det er nemlig rigtig flot stof :-)

    Karin - Tak moster K :-)

    SvarSlet
  6. Tusind tak for at du deler ud af din lærdom.. Den takling vil lette mit liv meget.. :-)

    SvarSlet
  7. Mette - velbekom da :-) Glad for at du gad at læse med.

    SvarSlet
  8. Sidder og skal lave lign. til karnevalsdragt..
    Hvordan har du lavet selve kvasten?
    // Camilla Mia :-)

    SvarSlet