torsdag den 3. december 2009

Blæksprutteringe / vaniliekranse - og nej jeg har ikke født endnu!

Ja, så er det jo gået hen og blevet d. 3. december. Imens vi venter på minibassen kommer ud har Anton og jeg har fordrevet ventetiden med lidt bonus-juleforberedelser. Dvs. juleforberedelser som ikke var planlagt, men som lige poppede op da vi sad og spiste morgenmad, og spurgte hinanden om hvad vi kunne finde på at lave i dag for, at undgå at gå udenfor. Valget faldt på vaniliekransefremstilling (Anton var ligeglad, så det var mig der bestemte). Men da ingen af os havde en kødhakker med tilhørende "stjerne-udpresser-dims" liggende. Besluttede vi at benytte "pølsemetoden". Hvilket absolut ikke kan smages på det færdige resultat. Inden kransene blev bagt, lignede de godt nok mest blæksprutteringe, men det færdige kunstneriske udtryk er ok, taget den manglende "stjerne-udpresser-dims" i betragtning. Opskriften er med marcipan og fra Anette Eckmann's bog "Køkkendagbogen".

4 kommentarer:

  1. De er da fantastiske ud. Kasper og mig skulle bage vanillekranse forleden, og jeg ejer altså heller ikke nogen kødhakker-dims. Vi brugte samme metode - altså pølsemetoden, det hele så meget fint ud, men efter bagning var alle kagerne ligesom flydt sammen, så nu har vi vanille-kager, og ikke kranse. Men så gik tiden da med pølserne...
    Nu holder jeg øje med om du skriver her, så er du fri for at have mig i røret hele tiden ;) pøj pøj

    SvarSlet
  2. Mums, de ser lækre ud. Kan næsten lugte, hvordan der dufter hjemme hos jer.

    SvarSlet
  3. Garn moster og Mette B - der ER virkelig lækre. Jeg prøve smager dem løbende for at sikre at kvaliteten ikke pludselig daler ;-)

    Mette T - kødhakkerdimser fylder for meget i skabet. Især hvis man kun skal bruge den til vaniliekranse 1 gang om året.
    Bare rolig moster Mette, du står da på sms listen ;-)

    SvarSlet