onsdag den 27. januar 2010

Lav selv müslibarer


Hvis man som mig har en evig trang til at fylde sig med lækre sager, er her en god og nem opskrift på noget der ligger i den sunde ende af mellemmåltidsskalaen. Det sværeste ved disse müslibarer er faktisk at få fat på kondenseret mælk. Prøv hos en etnisk købmand.



Start med at opvarme 1 ds. kondenseret mælk - ca. 400 g i en stor gryde.

Tilsæt herefter (f.eks):

 250 g havregryn
75 g revet kokosnød
100 g tørrede tranebær
60 g rosiner
60 g solsikkekerner
125 g mandler

Bland ingredienserne godt og hæld dem i en lille bradepande (23x33 cm)
Pres blandingen sammen i bradepanden og glat overrfladen med en dejskraber.
Bag ved 130 grader i 1 time.
Lad bradepanden hvile i 15 min.
Skær derefter müslipladen ud i passende stænger, og opbevar dem i en lufttæt beholder.








Før bagning.....                                                                    Efter bagning.....


God fornøjelse og velbekomme!

24 kommentarer:

  1. Hvor lyder det godt. Det må prøves en ad dagene.
    Merete

    SvarSlet
  2. Ser vildt lækkert ud! Øh hvorfor skal det være konden... øhhh, det der mælk? Bliver almindelig mælk for hurtigt surt eller hvad? Ja, jeg er jo ikke vant til den slags overskudsprojekter :)

    SvarSlet
  3. Mums... Ærger mig lige nu over at jeg bor i en lille by, hvor der ikke er en etnisk købmand. Tror jeg må på storbystur i nær fremtid!

    SvarSlet
  4. Merete - ja, det er rigtig let :-)

    Mette - mælken i dåsen er noget sammenkog af sukker og mælk. Det er ret tykt og sødt. Det er det der får al krymlen til at klæbe sammen.

    Unikarina - vi har et ret velassorteret supermarked (Løvbjerg) der hvor jeg bor. Der kan man også få det. Hvis du ikke kan finde, så sig til. Så sender jeg dig en dåse :-)


    Heidi - jep ;-)

    SvarSlet
  5. Super tak for den. Det må da prøves!!;0)

    SvarSlet
  6. Mums, dem tror jeg bestemt vi alle kan lide. Det skal prøves. Har du selv fundet på? Jeg har nemlig prøvet lidt forskellige opskrifter, hvor det er blevet en underlig ikke-stivnet masse...
    Det er måske den kondenserede mælk, der gør forskellen.

    SvarSlet
  7. 1000 Tak Mette - jeg prøver at tage på langfart og se om jeg kan støve "mælken2 op.

    SvarSlet
  8. Lyder lækkert...det må jeg prøve, jeg elske muslibarer, men helst hjemmelavede...Tak for opskriften

    SvarSlet
  9. Mange tak for opskriften, er printet ud og skal nu afprøves.

    SvarSlet
  10. De er virkelig nemme at lave. Rigtig god fornøjelse til jer alle :)

    SvarSlet
  11. De ser lækre ud, dem skal jeg helt sikkert prøve. Skal mælken varmes op i dåsen, eller...?

    SvarSlet
  12. Tak for opskriften ! Den skal afproeves :-) Her i Tyskland er det heldigvis intet problem at faa maelken. Den faaes i alle butikker, vil jeg vove at paastaa. Selv Aldi har den, men de har den i smaa tetrapaks. Mon ikke Aldi ogsaa saelger den i DK ?

    SvarSlet
  13. MollyMy - nej nej. Op i en gryde med skidtet.

    Angelika - tak for tippet. Det vil jeg kigge efter næste gang jeg kommer i Aldi.

    SvarSlet
  14. Til dem som ikke kan få fat i kondenseret mælk, så er det også muligt at lave det selv - det tager bare en lille times tid, men det bliver et super resultat...

    SvarSlet
  15. Jamen det skal jeg da prøve. Tak for opskriften :)

    SvarSlet
  16. Uhm, det ser lækkert ud. Opskriften skal afprøves snarest. Jeg køber kondensmælk i Super Best. Har også hørt, at en del Kvickly's har det

    SvarSlet
  17. Hej, fandt dig gennem Angelika. Dine muslibarer lyder laekre. Kondenseret maelk er ikke noget problem at finde her i Frankrig, saa det gaar jeg i gang med naar jeg har fundet tranebaerene.

    SvarSlet
  18. Tak for opskriften, de er bare rigtig gode!
    Jeg byttede 40 g. af mandlerne ud med hasselnødder (halve), det gav en rigtig god smag!
    Fandt kondenseret mælk hos Super Spar.

    SvarSlet
  19. tak for opskriften som vi efterhånd har brugt rigtig mange gange. Børnen kan selv lave det, da vi ikke opvarmer mælken først...

    nogle gange ringler vi mørk cholade over og serverer som småkager..
    :) anna

    SvarSlet
  20. Anna - dejligt at se at opskriften stadig kan skabe glæde :)

    SvarSlet
  21. Bliver de faste eller smuldrer de nemt

    SvarSlet
  22. Kondenseret mælk fåes riiiigtig mange steder nu. Jeg har fundet det både i rema 1000, super spar og super Best :)

    SvarSlet
  23. Det er let at få fat i kondenseret mælk f.eks. rema 1000 har det:)

    SvarSlet