tirsdag den 6. april 2010

Sik' en fest vi har haft.....

I dag har jeg koblet af ved at gøre huset rent. Gustav har sovet det meste af dagen. Han blev døbt i går. Det tog åbenbart hårdt på det lille menneske sådan at blive kristnet. Det var en rigtig hyggelig og god dag.
Rart for en gang skyld, at have alle de nærmeste samlet på én gang. Det er svært når mange kommer langvejs fra.
Dåbsbarnet fik rigtig mange fine gaver (som jeg nok skal vise frem inden længe), maden var god og selskabet umådelig hyggeligt. Dagen gik alt alt for hurtigt. Vi følte (som sædvanlig) at vi ikke fik talt nok med alle. Men sådan er det jo med større fester.
Gustav sov under det meste af festen, og Anton havde en fantastisk dag med sine fætre, kusiner og venner. Han var så træt da vi kom hjem ved 19 tiden, at det var som om hans ansigtsmuskulatur havde givet op, og han lignede derfor en med borelia. Han sov inden hans lille hoved ramte puden.


Med til en ordentlig fest hører jo et kagebord af et vist omfang. Der var noget til de små og til de store, til de sunde og de knap så sunde. Børnene var helt vilde med disse lyseblå cupcakes med sølvkugler.

Børnenes favorit

Fragilite roulade med jordbær - de voksnes favorit - set forfra...

...og fra siden.

Fragilite rouladen er nem at lave og den smager så englene (og gæsterne) falder i svime.

Her følger, på opfordring, opskriften. God at have ved hånden hvis man har nogle engle eller gæster der trænge til at falde i svime.

Fragilite Roulade med jordbær

200g marcipan
4 bægre past. æggehvide
300g sukker


Fyld:
2,5 dl fløde
500g jordbær eller anden frugt


Ælt marcipanen blød med 1 bæger æggehvide
Pisk de resterende æggehvider stive tilsæt derefter sukker lidt efter lidt. Pisk i minimum 5 min og vend marcipanmassen i.


Smør dejen ud på en bageplade dækket af bagepapir


Bages i ca. 15 min ved 180 grader


Afkøles helt (ellers smelter fløden!!)


Vendes over på et rent stykker bagepapir


Fyldet smøres på


Rulles stramt sammen ved hjælp af bagepapiret.


Pas på når kagen flyttes over på et fad, den er lidt skrøbelig


Til de sunde (og dem med smag for vaniliekranse)

Min lidt platte udgave af kransekagekonfekt. Hvordan i alverden får man den slags til at holde faconen når de bliver bagt???? Gode råd modtages gerne.


...og til sidst brownien, til dem der bare ikke har fået smør nok.

Jeg er aldrig for mæt til at hjælpe med at tømme et godt kagebord. Og det var gårsdagens gæster heldigvis heller ikke. Tak for en rigtig dejlig dag.

12 kommentarer:

  1. Nøøj af en kageoholic at være er det meget at jeg ikke har prøvet sådan en fragilite roulade. Den er hermed printet og klar til snart at blive bagt.

    Tak for opskriften og tillykke med ham. Kh sine

    SvarSlet
  2. Uha ja den må jeg da også prøve - muligvis en dag hvor jeg er alene hjemme, så jeg kan få den helt for mig selv;o)
    Tillykke med sønnen:-)

    SvarSlet
  3. Hej Camilla.
    Min mand laver kransekage og ditto konfekt hvert nytår og han plejer nærmest at ligne en kogt krebs, når han sprøjter toppene ud. Dejen skal altså være ret stiv, for ikke at flyde ud i varmen inden æggehviderne stivner. Det er anstrengende, men betaler sig.
    Mortens opskrift siger 1 æggehvide til 500 gr rå marcipan og 200 gr flormelis.
    Tillykke med lillemanden.
    Kh Kirsten

    SvarSlet
  4. Åh Camilla (udtales på tunesisk) jeg kan næsten smage den roulade endnu :) Og til andres information - den smagte virkelig himmelsk! Tak for opskrift! Glæder mig - og endnu engang tusind tak for en rigtig hyggelig dag :)

    SvarSlet
  5. Hej Camilla
    Tusind tak for en rigtig hyggelig dag og al den dejlige mad og det pragtfulde kagebord.
    knus

    SvarSlet
  6. Sine - god fornøjelse med både at lave rouladen og især med at spise den :)
    Velbekom og tak :)

    Gry - he he. Ja at være alene hjemme med sådan en roulade må være lykken ;)
    Tak :)

    Agnes T / Kirsten - tak for eksperttippet. Jeg kan godt se at min opskrift er ALT for gavmild med æggehviden. Jeg er nød til at prøve igen.
    Tak:)

    Mette T - selvtak :)

    Karin / moster k - selvtak :)

    SvarSlet
  7. Sikke et skønt kagebord, og tillykke med Gustav! Oh, hvor er jeg glad for at se, at jeg ikke er den eneste, der mener, at vanillekranse kan spises året rundt!

    Når jeg laver kransekagekonfekt, triller jeg kuglerne i hånden. Jeg har overhovedet ikke tålmodighed eller fingerkræfter til at stå og klemme livet af en stakkels sprøjtepose - så jeg bruger heller ikke ret meget æggehvide.

    SvarSlet
  8. Anne - ja vaniliekranse er simpelthen for gode til kun at spise til jul.
    Tak for tippet med kransekage konfekten. Jeg er nød til at prøve én gang til.

    SvarSlet
  9. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  10. Tillykke med barnedåben. Ja det plejer at være en stor dag i familien. Uanset hvilket forhold vi ellers har til vores religion og kirke, betyder netop dåben og senere konfirmationen noget særligt for os. Tillad mig at blive en smule religiøs, men der er et eller andet ved, at dele ansvaret med noget større end os selv/en anden, som tager en lille byrde fra ens skuldre. Sådan tror jeg ikke jeg tænkte dengang for snart 30 år siden, men det er det jeg nu ser.
    Jeg vil i øvrigt, so fast læser af din blog, gerne invitere dig på besøg hos mig på engle-gaarden.blogspot.com og er du rigtig hurtig, kan du lige nå min give away som trækkes i morgen.
    Ses på bloggen.
    Ps: Tak for altid dejlig læsning

    SvarSlet
  11. Kære Camilla.

    Nu vil moster også være lidt moderne og skrive på bloggen....

    Tak for en rigtig hyggelig dag, det var så dejligt at være med.

    Kagebordet er ved at være fordøjet. Jeg har ledt efter opskriften på nettet til rouladen, men ser så til mit held, at du så sandelig har lagt den ud til offentligt skue. Tak for det! Den roulade må vi simpelthen "pines" med....og da jeg er gravid, må jeg jo spise for to af den slags mad!!!

    Kærlige hilsner fra Lina & Co.

    SvarSlet
  12. Lina - selvtak for en dejlig dag. Du har i sandhed fortjent en hel roulade for dig selv :)

    SvarSlet