mandag den 14. juni 2010

Sig mig lige en gang Claus Meyer

I dag kl. 13.30 skal jeg naturligvis se fodbold. Ikke fordi det interesserer mig det det fjerneste, men fordi jeg kan. Der findes jo faktisk stakler ude på det der arbejdsmarked, som ikke er på barsel og derfor ikke kan se dette nationale højdepunkt, der udspiller sig helt nede i Afrika.
Jeg ved også allerede nu at jeg ikke holder til at se hele kampen. Jeg begynder ganske enkelt at kede mig. Når denne forventede kedsomhed indtræffer, tror jeg jeg vil skrive en mail til Claus Meyer for, at få en forklaring på, hvorfor jeg ikke kan få hans opskrift på surdej til at fungere.
Det er nu mit 2. forsøg på at brygge denne guddommelige mælkesyrebakterie-bombe, der i følge Claus' bog "Meyers Bageri" skulle sætte én i stand til at bage brød, så både fugle og engle synger af karsken bælg.
Både mit første og nu også mit andet forsøg på, at lave surdej efter Claus' opskrift, lugter nu mere af paradentose-ånde end af syrlig mørkt øl. Surdejen skulle i følge Claus også skumme som en velbrygget øl. Det gør min heller ikke. Hvis man banker bøtten ned i bordet, kan man til nøds lige frembringe et par sump-agtige bobler, der langsomt stiger op fra dyndet på bøttens bund.

....og ja, jeg har gjort PRÆCIS som der står i opskriften - begge gange. Men med samme resultat. Jeg har rørt i sumpen hver dag, og haft den til at stå på køkkenbordet med låget lagt løst på, så projektet kan ånde, eller nærmere prutte som det lyster. Men nej. Jeg evner åbenbart ikke at få vand og mel til at gære, som andre husmødre magtede allerede i stenalderen. Jeg kan kun få det til at rådne langsomt på paradentose-måden.
Gode råd modtages gerne, da jeg ikke tror Claus Meyer har tid til at svare på mails fra sådan nogle husmoder-wanabees som mig.

7 kommentarer:

  1. Jeg har lige læst i en kogebog af Trine Hahnemann, at ny surdej skal stå ved 24-28 grader ellers rådner den.
    24-28 grader er jo ikke lige det naturligste i denne sommer. Måske er det en forklaring du kan bruge - bare indtil CM får svaret på din mail.

    SvarSlet
  2. Ingen hjælp. Min surdej udvikler sig som den skal på køkkenbordet, men når brødet er bagt er det så kompakt, at man ikke kan spise det.
    Naj, det er sgu surt med det surdej, når nu man så gerne vil.
    Håber du får det til at virke :)

    SvarSlet
  3. Ha ha Ha- den forklaring på surdej som paradentoselugtende var bare guld værd at læse. Jeg har hørt det er sundt at grine- det har jeg så gjort i lang tid nu- så nu må jeg være meget sund. Håber du får fundet ud af at få surdejen til at makke ret .

    SvarSlet
  4. Æv, det har jeg også prøvet :-( Jeg mener at det er på grund af temperaturerne, at det ikke vil lykkes.

    SvarSlet
  5. Og hvis du får fat i ham, kan du så ikke også lige spørge om forskellen på hans rugsurdej og hvedesurdej. Han viser et fint billede at begge typer, men i hans opskrift skal der det hele i... Den har jeg så ikke lige fattet. Held og lykke! Det hjælper i øvrigt gevaldigt at have noget håndarbejde under sådan en fodboldkamp - den kan også sagtens høres imens man syr. Jeg kan nemlig heller ikke holder interessen fangen så længe, og med 3 "drenge" i huset...)Dorthe

    SvarSlet
  6. Ingerlise - Jeg troede faktisk at den måske havde haft det fpr varmt. Emnet må undersøges. Tak for tippet.

    Jeanette - HA HA. Ja det er sgu surt når ens surdej er sur :)

    Karin - glad for at hjælpe :) Dejligt at vide at du bliver glad af at læse med. Så er alle mine skrubler det hele værd :)

    Angelika - emnet står øverst på min undersøgelsesliste.

    Dorte - jeg tager lige fat i nakken på ham for os begge. Jeg havde ikke lagt mærke til det med rugsurdejen. Undersøger det lige ved næste givne lejlighed.

    SvarSlet
  7. Åh, også min yndlingsbagebog. Og surdejen boblede kun en dag eller to, ellers lignede den vand med mel i, der havde stået for længe - rigtigt længe. Lugtede egentligt også lidt at tis, hvis jeg husker rigtigt.

    Men det afholdte mig ikke fra at bruge den, og det blev dejlige brød.

    Nu er jeg gået over til at bruge yoghurt i stedet for surdej, det er nemmere og bliver lige så godt, synes jeg.

    Det "værste" er de lange hævetider, man kan ikke lige bage et spontant brød. Men det er ventetiden værd.

    :-) Mette

    SvarSlet