mandag den 9. august 2010

Åh, Aalborg din gamle tøs

Ferien er slut. Men for Gustav og mig betyder det blot at vi nu kan slappe lidt mere af. 3 uger hvor man som forældre skal sørge for at holde Anton i skak med diverse aktiviteter, så han ikke laver alt for meget ballade, kan godt tage lidt hårdt på en. Vi havde mange løse planer for ferien. Nogle blev ført ud i livet, andre må vente. Én af de planer der blev ført ud i livet, var turen hjem til Aalborg. Hjem til mormor. Hjem til min fødeby. Hver gang det bliver forår begynder jeg at savne Aalborg. Gaderne optræder tit som kulisser i mine drømme. Der er en helt særlig tilknytning til det sted man kommer fra, som underbevidstheden nok aldrig vil slippe.
Vi startede i "Medinaen", som kvarteret omkring Reberbansgade nu så moderne og eksotisk bliver kaldt.
I Urbansgade besøgte vi for første gang butikken Blå Fugl som ejes af Christina, som Dan og jeg kender fra da vi selv boede i Aalborg. Christina er dekoratør og har den smukkeste butik man kunne forestille sig. Fuld af stemning og lækre fornødenheder. Butikken er bestemt et besøg værd. Besøg hjemmesiden for yderligere info.



Vi gik derefter en lang tur langs havnen, hvor der er sket virkelig meget de seneste år. Det er langt fra færdigt men bestemt pænere end før. Noget mere end andet.

Vi skulle naturligvis en tur i Carolinelund - eller Tivoliland, som det hed i gamle dage. Her tog Anton og mormor kålormen ved hornene. Anton var lidt beklemt ved situationen, men holdte ud. Og mormor holdte høfligt kvalmen tilbage i den tid det tog for dyret at ræse to gange rundt på sin bane.

På vej tilbage igennem byen besigtigede vi gode gamle Algade, hvor jeg faktisk selv har arbejdet engang. Det er ved at være 15 år siden. Jeg kan huske at gågaden blev renoveret dengang. Jeg lagde selv ører til lufttrykbor i flere uger i træk, og gågaden blev så fin så fin. Det er den ikke mere. Nu er den slidt og lappet med asfalt. Men Aalborg er jo også gået hen og blevet til en rigtig storby i løbet af de seneste 15 år, og jeg er vist gået hen og blevet lidt gammel - ha ha.
Men det var dejligt at komme hjem. Jeg kunne godt have brugt nogle flere dage med at gen-udforske min gamle barndomsby. Se de nye butikker, gense de gamle og mærke historiens vingesus, som jeg syntes er så nærværende i Aalborg. Det mangler jeg i alle andre byer. Hvilket helt sikkert er fordi jeg ikke er vokset op med byens historie og den derfor ikke er min.

5 kommentarer:

  1. Hej Camilla!
    Hvor ser den fin ud (Den blå fugl). Den vil jeg skrive mig bag øret, hvis mine veje en dag komme på de kanter. :o)

    Kh Randi

    SvarSlet
  2. Hej Randi :)
    Det kan du roligt gøre. Der ligger også en rigtig lækker kaffe/the og lækkeributik i det område. Nu siger jeg f.eks. lakridsflødeboller!!
    Mange hilsner
    Camilla

    SvarSlet
  3. Hej Camilla!

    Aalborg er også min hjemby (eller næsten for kommer faktisk fra Nørresundby :-))

    Og Blå fugl er lige hvad der har manglet i byen! Jeg elsker den butik og den måde tingene er stillet an på!

    Tak for fine billeder :-)

    SvarSlet
  4. Hvor kan jeg nikke genkendende til de følelser du har omkring din fødeby. Jeg er selv født og opvokset i Aalborg, flyttede som ung og kom først 'hjem' efter 29 år. Efter så mange år tager det dog lidt tid at blive aalborgenser igen, men mon ikke det kommer

    SvarSlet
  5. Man bliver helt rørt :) Det kan godt være at du savner Aalborg en gang imellem, men vi savner altså også dig, Camilla :) Du bor så langt væk nu! (Nej, altså ikke FOR langt, for vi kører jo gerne efter en god kop te hos dig) :)

    SvarSlet