søndag den 21. november 2010

Steffen P's roulade - en hyldest til en kageelsker

På utallige opfordringer genudgiver jeg hermed opskriften på den legendariske fragilite roulade med jordbær fra Gustavs barnedåb i april i år.

Rouladen er imellem tiden blevet døbt Steffen P's roulade, efter en god ven af huset der, ligesom jeg selv, nærmest kan gå i trance over et godt stykke bagværk.

Steffen har givet udtryk for at være meget beæret over at få en stor, bleg og sprukken roulade opkaldt efter sig.
Det manglede da bare Steffen.

Her får I opskriften én gang til.

Følg i øvrigt med på bloggen her, senere på ugen bringer vi nemlig opskriften på Michael's  fantastiske boller.

 Fragilite Roulade med jordbær


200g marcipan
4 bægre past. æggehvide
300g sukker

Fyld:
2,5 dl fløde
500g jordbær eller anden frugt

Ælt marcipanen blød med 1 bæger æggehvide

Pisk de resterende æggehvider stive tilsæt derefter sukker lidt efter lidt. Pisk i minimum 5 min og vend marcipanmassen i.

Smør dejen ud på en bageplade dækket af bagepapir

Bages i ca. 15 min ved 180 grader

Afkøles helt (ellers smelter fløden!!)

Vendes over på et rent stykke bagepapir

Fyldet smøres på

Rulles stramt sammen ved hjælp af bagepapiret.

Pas på når kagen flyttes over på et fad, den er lidt skrøbelig

2 kommentarer:

  1. Den ser (og høres) da bare fantastisk ut! Jeg skulle så gjerne prøvd å bake den selv, men her i Norge har vi ikke æggehvider i bæger - kun egg naturell (ja, vi er litt mindre sofistikerte her oppe i nord). Hvor mange naturlige æggehvider tilsvarer et slikt beger? Ellers vil jeg bare si at jeg elsker din blogg og sjekker inn her hver dag!
    Hilsen Sophie fra Norge

    SvarSlet