tirsdag den 4. januar 2011

Julegave evaluering - Part 2.



Det er egentlig ikke en julegave. Men jeg havde faktisk ønsket mig en rigtig stegeso (behøver jeg at nævne at mindst et voksent medlem her i familien stadig fniser barnligt, hver gang ordet stegeso bliver nævnt....og det er ikke mig) Jeg fik ikke en stegeso i julegave, men var så heldig at Dans farmor, lige havde sådan en stegebandit stående i kælderen. Ganske ubrugt og i original emballage.

Selvom den aldrig har været brugt, kan jeg regne ud at den har stået i Famse's kælder et godt stykke tid. Der sad en pris på æsken....28,95. Sådan der!! Det kalder jeg et godt kup. Og den steger så englene får mundvand.
Vi brugte den for første gang nytårs aften. Det var lidt af et sats. Men det er ikke sidste gang den kommer i brug. Det var virkelig vellykket og sjovt på én gang.

Især nu hvor jeg også er blevet den lykkelige ejer af både Camilla Plums kogebog og Claus Meyers kæmpe store Almanak, kan man ikke undvære en stegeso. Den laver nærmest maden selv. Nu skal der eksperimenteres med såkaldte "billige, men yderst velsmagende udskæringer", som Camilla Plum kalder det kød andre ikke gider at stoppe i gabet, fordi det er fyldt med sener og knogler.

Gode stegeso tips og opskrifter modtages med kyshånd :)

11 kommentarer:

  1. Uha, der var du heldig! sådan en har jeg også ønsket mig - og her bliver også fniset af navnet!

    SvarSlet
  2. Jeg læste på et tidspunkt, at Liselotte (slagt en hellig ko) bagte i den!
    Jeg går og overvejer, om jeg er ved at være voksen nok, til at ønske mig en stegeso :-P
    Tina.

    SvarSlet
  3. Jeg elsker min og bruger den rigtig meget.
    Jeg laver meget kylling i den. Jeg bruger en del opskrifter fra Køkkenrevolutionen på høje hæle.

    SvarSlet
  4. Uhh jeg har også længe ønsket mig en sådan so. Kan nok ikke være heldig at finde en som dig - og slet ikke til den pris :) Glæder mig til at høre mere om, hvad du tryller frem i den...

    SvarSlet
  5. Har jeg også fået!!!
    håber at du deler opskrifter og gode links

    SvarSlet
  6. Med min kæreste kom også en sådan stegeso - hos os kalder vi den Römertopf, så man undgår de små fnis ;0).
    Vi har her til efterår og vinter laver utrolig meget mad i den, og som du skriver så laver den næsten maden selv. Lidt kød i mindre stykker, løg og rodfugter i tern, og så lidt svesker eller abrikoser, og en mørk øl. Så har man en himmelsk aftensmad, og næsten uden at gøre noget.

    Glæder mig til at høre hvilke himmelbidder I får lavet.

    SvarSlet
  7. Lækkert!! Klidmoster.dk har lige så lige lavet et indlæg med noget stege længe i stegeso mad :) - og hun har flere lignende indlæg hjvis man surfer tilbage på hendes madblog. Og ganske rigtig har Liselotte bagt i sin med kæmpe succes :)
    Go for it Camilla - og luk ørene for Dan the man - stegeso er da ikke særligt grinagtigt navn - muhahahaha

    SvarSlet
  8. Mmmm. Nu bliver jeg helt sulten. Jeg har ikke selv en Römertopf (som jeg også er begyndt at kalde den, efter for mange fnis fra HDD, når jeg sagde Stegeso), men måske man skulle anskaffe sig en. Fordi Römertopf-mad smager herregodt. Og hvis maden ligefrem laver sig selv i den, så er det da totalt win-win :-)

    SvarSlet
  9. www.signesmad.dk har en opskrift på shawarma i stegeso. Den lavede jeg i stegepose, og den var for lækker!

    SvarSlet
  10. Opskrift siger du...
    Tøm køleskabet for grøntsager.
    Skær dem ud i grove stykker.
    Læg dem i bunden af stegesoen.
    Krydr en hel kylling som ønsket.
    Smid den ovenpå grøntsagerne.
    Låg på.
    Ind i ovnen ved 200 grader.
    Når kyllingen er færdig efter 1 1/2 time er grøntsagerne helt møre.
    De smides i en gryde sammen med lidt vand og boullion.
    Det hele blendes med stavblender og koges op.

    Voila: Saftig kylling og grøntsagssauce. Vi plejer at krydre kylling og sauce med karry og servere ris til. Mmmm....!

    Kh. Malene

    SvarSlet
  11. Kære alle sammen. Mange tak for alle jeres kommentarer og gode link, opskrifter og fif. Jeg glæder mig allerde til at komme igang.

    SvarSlet