tirsdag den 31. juli 2012

Nu som lavendel-bonde

Så fik jeg endelig min lavendel-mark. Ja, det kalder jeg det bed indeholdende 20 lavendelplanter, som vi netop har færdiggjort. Vi har også fået pimpet surbunds hjørnet med list forårs- og efterårslyng. Uha, som vi kan.






Det har ikke været en let vej til succes. Den har været tung og leret.

Jeg har lært meget om jordtyper på det sidste. For hvordan kan det mon være, at man bruger tale måden "fed lerjord" om noget frodigt. Vores havejord er meget leret, men virker ikke særlig frodig. Vand har svært ved at trække ned, og når det er tørvej, bliver jorden så hård og udtørret at overfladen sprækker og det er umuligt at stikke en spade i den. 
Vi har været nød til at importere fornemt forstads havejord inde fra Herning, til lavendelbedet. Der var lige blevet gravet ud til noget terrasse, og jorden skulle alligevel bare køres væk. Uha, Dan og jeg blev helt varme i kinderne af, at se sådan noget lækkert sandet jord. Perfekt til et lavendelbed. Ja, vi er gået fuldstændigt i nørde-mode, her i 7430. Vi har også lavet et excelark, hvor man kan se hvornår de planter vi planlægger at sætte i resten af bedene, blomstrer....og i hvilken farve.....ja, kast bare op nu.

I bunden af lavendelbedet, 40 cm nede, ligger 10 cm sten der skal agere dræn. Hvis ikke de der lavendler får det som blommen i et æg, så må du kalde mig Mads.

Ja ja, bevares. Det ser ikke ud af meget med 20 fistlede lavendelplanter. Men jeg kan allerede forestille mig når de har vokset sig større, og står der som en kæmpe provencialsk pude, og dufter lige der midt i min have. Og læg lige mærke til mudderhullet, som er ved at forandre sig til græsplæne. Jeg bliver glad af at se på det.

3 kommentarer:

  1. Hej
    Det kunne tyde på at jeres jord er det som kaldes "klæg". Jeg har venner i Højer med den type jord. Deres løsning. De har skiftet "klægen" ud med den "rigtige" jord alt efter hvilken plante de har ønsket plantet et givet sted. Jeg har hjulpet med udgravningerne i et skvalderkåls befængt klæg bed. Det var som at lege med ler. Det lykkedes dog. Held og lykke med jeres nye have med hus ;-) Jeg kan anbefale medlemsskab af haveselskabet. De har super "spørg om alt" tjeneste + et fantastisk blad.
    Venlig hilsen
    Kirsten i Tønder

    SvarSlet
  2. Hej Kirsten,
    Ja, klæg er det i hvert fald. Det er svært at grave ud, og man forstår godt at vandet har svært ved at trænge ned, når man ser hvor tæt og kompakt det er bare 40 cm nede. Vi har også skiftet al jorden ud ved lavendlerne. Garnteren sagde at de ville rådne i vores lerede jord.
    Tak for tippet med haveselskabet. Det vil jeg helt sikkert kigge på.

    SvarSlet
  3. Hvor bliver haven da flot, jeg glæder mig til at se den.

    SvarSlet