tirsdag den 26. februar 2013

Kulturel indsigt - Bar røv og røde pølser

I denne uge holder vi vinterferie. Bare fordi vi kan. Det er ved at være sidste udkald for at holde ferie i andre uger end i skolernes ferier, da Anton skal starte i skole til sommer.
Vi tilbragte feriens første weekend i Aalborg, hjemme hos mormor.
Mormor er altid gæstfri, og lægger gerne hjem til et senarie, der leder tankerne hen på en fjendtlig bosættelse. Vi roder, sviner, larmer og fylder det hele når vi indtager min mors 69 kvm lille lejlighed. To voksne, to børn....og en hund. Alle med én eller anden form for oppakning af varierende størrelse. Faktisk bliver det bedre og bedre, efterhånden som drengene bliver større. Nu kan vi undvære både klapvogn og weekendseng. Men pakke-nelliker har vi nok af.

Lørdag eftermiddag, efter vi var landet i Aalborg, blev tilbragt på langs på mormors sofa. Jeg følte mig lidt sløj, og jeg bliver af en eller anden årsag altid helt enormt afslappet (doven) når jeg er hjemme ved min mor. Måske er det fordi jeg ikke lige skal ordne vasketøj, og alt muligt andet der trænger til at blive gjort.

Søndagen stod i fin-kulturens tegn. Dan skulle ordne noget arbejde. Så mormor og jeg trak drengene med på det der i gamle dage hed noget så beskrivende som "Nordjyllands Kunstmuseum", men som nu er døbt om til noget så lidt beskrivende som "Kunsten".
Her besigtigede vi først en masse gammelt jern, der var møjsommeligt svejset sammen og anbragt på podier. Meget kan man sige om Robert Jacobsen som kunstner. Men han var en meget ivrig svejser.
Jeg prøvede at tale med Anton og Gustav om skrottet kunstværkerne, men jeg kunne faktisk heller ikke se idéen med Roberts værker, så jeg undlod at fake kulturel indsigt, og vi gik videre til den næste udstilling.

Michael Kvium. Se det er noget der taler til de fleste. Anton og Gustav stod i hvert fald med åben mund og polypper, da de så det første maleri, der forestillede en nøgen mand der stod og........ja undskyld sproget, pissede rødt.

Det er kunst man kan tale med børn om. "Hvorfor har hun et bryst på en tallerken?" "Hvorfor er der røde pølser over det hele?" "Hvorfor har hun en kæmpe lort i hånden?" Jo, vi fik vendt mange interessante ting den eftermiddag.


Billede fra Kunstens program

Jeg er helt vild med Michael Kvium. Vi har faktisk allerede et lille Kvium galleri i stuen, og jeg kan huske første gang min svigerfar så dem, var hans eneste kommentar, "føj da, for nogen grimme hoveder I har hængende der".

Ja, ok. Jeg have faktisk heller ikke forventet at han ville falde i svime og spørge til kunstneren. Jeg hænger jo heller ikke kunst op på væggene i mit hjem for at gøre gæster glade, men fordi jeg selv gider at kigge på det og fordi det siger mig noget.
Det gør Kvium. Altså dem der med bare numser, ville jeg nok ikke hænge op over sofaen. Men en lille skelethånd, en rød pølse eller en død rotte kunne jeg godt finde på at hamre op.

De grimme hoveder i min stue af Michael Kvium
....og ja det er naturligvis reproduktioner....desværre.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar