fredag den 15. februar 2013

Velkommen i Palæo klubben

I tirsdags satte jeg for første gang tænderne i en vaskeægte palæo kage. Til dem der har ligget begravet under cement og befundet sig i et lydtæt vakum det seneste stykke tid, kan jeg fortælle at palæo, er det nye sorte. Den nyeste madtrend. Stenalder mad. Ja, faktisk er det efter min mening bare en plat sidehistorie, det der med stenalderen, fordi det efter min overbevisning ikke har noget som helst med den kost stenalder mennesket spiste at gøre. Men det er en god historie.
Palæo mad indeholder hverken sukker eller hvidt mel. Det er tilgengæld noget jeg tror på absolut ikke vil skade at udelukke fra sin kost..

Det var dog alligevel med en sund skepsis, at jeg foretog mine første tyg i den forgangne tirsdags palæo kage......den smagte himmelsk. Jeg bad straks om opskriften. Det var som sagt i tirsdags.
Nu har jeg købt bogen den stammer fra, "Slip slikket" af Umahro Cadogan & Lone Rasmussen (tjek www.bogpriser.dk - jeg gav 228,-).


Den ankom med posten her i eftermiddag. Jeg har allerede afprøvet to opskrifter. Den første, en "koko-banan mælk med lakrids" og den anden,  en "Uhyggelig velsmagende mandel-daddel-appelsin kage". Sidst nævnte var i øvrigt en gentagelse af tirsdagens succes-kage.

De næste to billeder er fra bogen og er nogle af de kommende projekter.



Jeg har stadig tilgode at fordybe mig i al teorien i bogen. De første 108 sider, hvilket er ca. halvdelen af bogen, omhandler tilsyneladende diverse sukker-afhængighedsteorier og hvordan man frigør sig fra sin sukkerafhængighed.

Jeg kan godt lide søde sager. Men jeg syntes ikke at jeg er sukkerafhængig....hvilket muligvis er selvbedrag. Jeg er helt solgt til den bog, allerede uden at have læst den.
Opskrifterne deri omhandler udelukkende lækre sager. Konfekt, slik, frugtsalater med cremer, delikate drikke og salte snaks.


Jeg har allerede været ude at handle et basis lager ind, af diverse nødder, frugter og mørke chokolader. Jeg hader at gå ned på både råvarer og udstyr.


Det var rigtig sjovt at lave kagen. Der var hverken mel, smør, hævemiddel eller sukker i. Den er sødet med dadler. Og den smager himmelsk. Og sød. Uhm.
Den var anderledes at bage. Meget anderledes, idet ingredienserne var anderledes end det man normalt hælder i en kage. Dadler, mandler og æg er de primære ingredienser der holder sammen på denne kage, og det gør de egentlig ganske godt. På den svampede og lækre måde. Men det kræver en foodprocessor. Hvilket mange af opskrifterne i bogen gør. Sådan én har jeg heldigvis. Den er meget lille, men den virker, og der kan lige præcis mixes ingredienser til én kage der i.

Jeg finder også rigtig mange kærkomne opskrifter, på lækkerier til børnefødselsdage, hvor man for alt i verden vil forsøge at undgå 20 børn på sukker trip.

Ja, de har fat i noget der, Lone Rasmussen og ham der Umahumaharo..oh Cado-et-eller-andet. Jeg er i hvert fald solgt.

3 kommentarer:

  1. Spændende! Det lyder som en rigtig god bog, det kan da være jeg skal se om jeg kan finde sådan en :-) Jeg lever nemlig også efter paleo principperne, og har derved næsten tabt 30 kilo og har fået meget mere energi :-)

    SvarSlet
  2. Ja, det er en meget spændende bog. Flot vægttab. Jeg er ikke i tvivl om at det er vejen frem, hvis man vil tage sig. Jeg har dog det luksusproblem, at jeg vejer en lille smule for lidt, så jeg gør det kun for sundhedens skyld.

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet