torsdag den 4. juli 2013

Brevkassen er åben, så spørg bare

Vi har her på redaktionen fået et rigtig godt spørgsmål fra en trofast og engageret læser igennem mange år. Faster Mette - som spørger om man ikke skal bruge et helt utroligt stort objektiv (linsen sidder inde i objektivet), når man sådan skal fotografere hårene på benene af en edderkop.
Det er et spørgsmål som jeg sætter helt utrolig stor pris på at få lov til at besvare. Da jeg derved får lejlighed til at flashe noget af mit højt elskede fotoudstyr.

Jeg er på mange andre områder helt utrolig nærrig sparsommelig. Men set i forhold til, at jeg bare er en gennemsnitlig husmor, der kan lide at knipse et par billeder i ny og næ, så er jeg efterhånden mere end almindelig veludstyret.

Da jeg fotograferede edderkoppen i forrige indlæg, brugte jeg et 18-105 mm objektiv, på sat 3 macro close up linser.



Disse close up linser er en forholdsvis billig måde, at komme i gang med makro fotografering på. Det dyre og naturligvis bedste alternativ, ville jo være at kaste flere tusinde kr. efter et nyt objektiv.
Et sæt (3 stk) close up linser gav jeg ca. 600 kr. for. (Det var hos den lokale fotohandler. Det kan sikkert gøre billigere på nettet).
Man kan vælge at bruge bare én, to eller alle tre linser samtidig når man vil lave makrofotos. Det virker som en lup man sætter uden på objektivet. En prof ville naturligvis kaste op af grin og foragt, for denne løsning. Men det er en god måde at komme i gang med makrofoto på.

Nu hvor eg er i gang med at anmelde produkter, SOM JEG FAKTISK SELV HAR BETALT (fornemmes det mellem linjerne, at der var faktisk var plads til en hel del reklame bannere her på bloggen, men at der som sædvanlig ikke er nogen der byder ind.....ja, jeg er stadig snerpet over at jeg tilsyneladende er den eneste her i blogland der ikke har fået
sponsoreret bare ét eller andet) så vil jeg lige fremhæve denne fantastiske kamerarem.


Ja, jeg måtte jo lige tage lommekameraet i brug for at forevige min sprit nye "Black Rapid" sling. Grunden til at den er så fabelagtig er at den er monteret i kameraets stativ gevind i bunden. Dvs. kameraet hænger på hoften, med objektivet ned af. Man kan låse dets position fast så det bliver på lænden når man bevæger sig rundt. Når man skal tage et billede trækker man bare kameraet op til øjet. Kameraet glider på remmen, som bliver siddende med den bløde pude på skulderen.

Ja, den var r.. dyr (som i 500,- knaster), men den er fiseme lækker.
Før var jeg træt af at kameraet daskede rundt og at jeg fik ondt i nakken af at have det om halsen. Alternativet var at det lå i tasken som jeg bar skråt over skulderen. Med det resultat at UFO'en var fløjet, inden jeg fik dyret hevet frem. Men takket være min Black Rapid sling er jeg bare så klar til at indtage Harzen. 




Det var så den korte version af min for tiden nok største hobby - fotografering. Jeg siger tusind tak til Faster Mette før spørgsmålet, der affødte et helt blogindlæg (og de kommer jo ikke for tit.....undskyld mor og alle de barslende samt andre der forvilder sig forbi i ny og næ).

3 kommentarer:

  1. Tak for det helt fantastiske svar! Man bliver SÅ klog :) Og jeg havde da på ingen måde forventet et så fornemt svar på mit spørgsmål :) Jeg tror nu fortsat at jeg vælger at lægge mine penge i garn og stof :)

    SvarSlet
  2. Linser køber man ved bageren, siger min fotokyndige i den grad STOREbror, når jeg dummer mig.

    SvarSlet
  3. Mette - ja velbekomme da. Det manglede da bare med noget orn'lig service herfra.

    Kirsten - ja linser kan vi godt lide. Men det skal nemlig være dem fra bageren ;)

    SvarSlet