onsdag den 22. april 2015

Nu med jordbæravl

Jeg kan ikke finde ud af om det er for tidligt. Men jeg magter ikke at vente længere. Nu har jeg anlagt et jordbærbed. Med ikke mindre end 10 forskellige sorter. Der skulle være noget for enhver smag. Mørk rødt, pink-agtigt, hvidt, med bubbelgumsmag, ekstra sødt, stort, småt, tidligt, middeltidligt og sent. Gro for ind i h...... Det ender med at jeg skal have hyret en flok polakker til at høste marken engang. Uh det bliver godt.




Dokumentationen er naturligvis på plads, så jeg kan finde frem til mine yndlingssorter når der skal tages stiklinger til nye planter.


Rabarberen er blevet plantet ud efter flere sæsoner i en zinkspand og jeg kan allerede se at den elsker sin nyvundne frihed.



Kartoflerne gør som de har fået besked på.




Det samme gør æbletræerne, som blev plantet i efteråret 2013. Der blev ingen æbler i 2014. Blomsterne faldt af. Jeg har dog tilgivet de små kræ, idet jeg formoder at de blot brugte deres energi på at lave rødder. Men den undskyldning køber jeg altså ikke i år. Jeg står klar med kurven.



Syrenen lader op til en flot sæson. Sidste år havde jeg ikke styr på hvornår man skal beskære en syren. Så i efteråret 2013 fik jeg klippet næsten alle de skud af der skulle blive til blomster i foråret 2014. Nu er jeg fuldstændig indforstået med at man jo altså beskærer sin syren umiddelbart efter blomstringen, så den kan lave nye skud med anlæg til blomster til den næst kommende sæson.



Bare fordi jeg syntes den er flot og fordi den er begyndt at vågne efter vinteren.



Bærhaven, som indtil nu har bestået af to solbærbuske og 9 hindbærplanter (den tiende gik ud), får i år selskab af en ribsbusk og en stikkelsbærbusk. Jeg ved godt nok ikke hvad jeg skal bruge disse to typer bær til, men jeg har en forestilling om at de ville se flotte ud på en lagkage sammen med hindbær. Og så skal jeg jo naturligvis have dem i min have. Det skal nok vise sig at skidtet slet ikke modner samtidig, så det med lagkagen slet ikke bliver til noget.




Til sidst er der lige 3 forskellige sorter af tomatplanter, som bare venter på at der bliver varmt nok udenfor. Jeg har ikke noget drivhus og skal for første gang forsøge mig med tomater på en sydvendt mur. Er en smule præstationsangst overfor projektet. Har nærmest Googlet mig selv lam i armen. Men har ikke rigtigt fået svar på hvornår man må sætte tomater på friland. Der må naturligvis ikke være frost. Men så er der også noget med at der ikke må være temperaturer under 8 grader!!! Jamen hvor længe kan man holde dem hen i de små potter i vindueskarmen. De er jo helt vilde efter at komme lidt ud. Jeg får helt skyldfølelse og føler at de kigger bebrejdende på mig.

3 kommentarer:

  1. Der er godt nok sket noget siden jeg så haven sidst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja :) og nu er der sket endnu mere. Kartoflerne er ved at blive store og tomaterne er gået ud. Men det kommer der nok mere om senere.

      Slet
  2. Nice post, things explained in details. Thank You.

    SvarSlet